Diagnose

Een diagnose is geen "ziekte" maar is het benoemen van een specifiek gedrag dat we opmerken bij een kind.

Het herkennen en erkennen van dit gedrag maakt dat we een behandeling op maat van het kind kunnen garanderen.

Een diagnose wordt gesteld binnen een behandelingsteam waarbij alle betrokken therapeuten aanwezig zijn alsook de pedagogisch coördinator en de neuropediater.

Deze diagnose gebeurt via:

  • veelvuldige en grondige observaties door de therapeuten, leerkrachten, ouders en de neuropediater
  • gestandaardiseerde testen en vragenlijsten

Wij verbinden ons ertoe om enkel de diagnose te stellen als alle betrokken partijen eensgezind zijn.

Bij eventuele twijfel wordt de diagnose weerlegd en worden specifieke kenmerken verder opgevolgd waardoor een diagnose later alsnog kan gesteld worden.

Bij een effectieve diagnose wordt een attest opgesteld. Dit attest kan opgevraagd worden door de ouders en kan gebruikt worden om te kunnen genieten van ondersteuning en hulpmiddelen (b.v. software).

Dyscalculie

Lees meer

DCD

Lees meer

Autismespectrumstoornissen

Lees meer

AD(H)D

Lees meer

Ontwikkelingsdysfasie

Lees meer

Dyslexie

Lees meer